Een jaaroverzicht met Brigitte Nolet

2020 was een heel onverwacht en uitdagend jaar voor de wereld. Mijn grootste trots is te weten dat we alles hebben gedaan om ervoor te zorgen dat patiënten tijdens de COVID-crisis op Roche konden blijven rekenen voor de ononderbroken levering van hun belangrijke geneesmiddelen. Het is onze missie en ons dagelijks doel, om oplossingen voor de gezondheidszorg beschikbaar te stellen voor degenen die het nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben. We hebben de patiënten op zo’n manier kunnen ondersteunen dankzij onze medewerkers. Zij hebben zich ingezet voor ons doel op een nooit eerder geziene manier. Ik ben vooral trots op de veerkracht, het aanpassingsvermogen en de samenwerking waarvan onze werknemers blijk hebben gegeven ondanks de grote onzekerheid. Het was moeilijk voor iedereen, maar er is zoveel kennis die we hebben opgedaan die we kunnen meenemen naar de toekomst.

2020 werd ook gekenmerkt door een ongekende samenwerking die ontstond na de lancering van het Geneo Project, gesponsord door BSMO Precision en in samenwerking met Sciensano. Het samenbrengen van alle belanghebbenden om te praten over de toekomst van de gezondheidszorg was ook absoluut één van de successen van dit jaar. Wij hopen dat dit zal bijdragen tot het leveren van betere resultaten voor patiënten en artsen.

Tot slot zijn we een bedrijf in de gezondheidszorg dat ernaar streeft om samen te werken met patiënten door ze te beschouwen als onze partners. Ik ben zo blij met onze eerste editie van de BeLux Experience Exchange for Patient Organisations die in de herfst plaatsvond. Het was een fantastische eerste bijeenkomst waar we echt iets leerden van patiëntengroepen en hun standpunt over gepersonaliseerde gezondheidszorg, en hoe gezondheidsgegevens ons gezondheidszorgsysteem de komende jaren kan helpen ontwikkelen.

Dit is mijn favoriete citaat van Stefan Gijssels, CEO Digestive Cancer Europe uit het panelgesprek tijdens het Belgische lanceringsevenement van de Personalised Healthcare Index. Ik ben zo blij dat we daadwerkelijk rechtstreeks van de patiënten konden leren tijdens dit evenement, en dat is nog maar het begin.

Wat was de grootste uitdaging voor Roche Belux in 2020?

Het is niet verwonderlijk dat de voortdurende aanpassing aan de COVID-situatie, de grootste uitdaging was. Dit zal in 2021 nog enkele maanden blijven duren. Vanaf het begin richtten wij ons op de patiënten en onze werknemers. We moesten snel begrijpen hoe we werknemers konden ondersteunen bij hun overgang naar thuiswerken zodat zij op hun beurt onze ziekenhuispartners en belanghebbenden konden ondersteunen bij hun cruciale werk om de patiënten te voorzien van geneesmiddelen.

Wat zullen de 3 belangrijkste prioriteiten voor Roche Belux zijn in 2021?

De prioriteiten van Roche zijn vergelijkbaar met de focus van de industrie. We willen er allemaal voor zorgen dat we verantwoordelijke partners zijn in de ontwikkeling van ons gezondheidszorgsysteem. 

Het is tijd om de gezondheidszorg in België en in Luxemburg ambitieus aan te pakken. De huidige pandemie leerde ons veel over het belang van partnerschappen; het snel samenbrengen van expertise. Het toonde ook de waarde van onze industrie voor het gezondheidszorgsysteem en hoe we verder kunnen uitbreiden naar digitale gezondheid en gezondheidsgegevens om de continuïteit van de zorg voor patiënten te ondersteunen. 

We kunnen die lessen nu gebruiken en ervoor zorgen dat ze ook na 2021 nog hun nut zullen bewijzen.

  1. We hebben tijdens de COVID-periode aangetoond dat onze industrie nuttig kan zijn en een belangrijk onderdeel is van ons gezondheidszorgsysteem. We willen allemaal duurzaamheid en voorspelbaarheid van ons gezondheidszorgsysteem en onze omgeving. Hoe kunnen we samenwerken om nieuwe ideeën te vinden en een geschikte manier om vooruit te komen, vooral nu de overheid en de industrie samenwerken om de PACT 2.0 af te ronden?

  2. We willen de duurzaamheid van ons gezondheidszorgsysteem garanderen, een systeem dat het belang erkent van het snel aannemen van innovatieve oplossingen voor de gezondheidszorg. Roche is bereid samen te werken met de overheid om nieuwe manieren te zoeken om innovatie te benaderen, gaande van vergoedingsmodellen tot het regelgevingskader. We moeten erop toezien dat zorg dichter bij de patiënt kan worden gebracht, zodat we continuïteit van de patiëntenzorg kunnen garanderen, zelfs buiten de ziekenhuisomgeving, tijdens de COVID-fasen in 2021 en daarna. 

  3. Bij Roche roepen we op tot de oprichting van betrouwbare infrastructuren en methoden om grootschalige verzameling, opslag en uitwisseling van gezondheidsgegevens mogelijk te maken op een veilige en geïntegreerde manier in de context van gepersonaliseerde gezondheidszorg. Een openbaar toegankelijke gezondheidszorgdatabase van de overheid zal ons helpen om nuttige gegevens te genereren die uiteindelijk de preventie, klinische routine, behandelingsbeslissing en ten slotte de besluitvorming over vergoeding zullen verbeteren. We hebben een sterke gegevenscultuur nodig die gericht is op innovatie om succesvol te zijn in het aanbevelen van behandelingen die gebaseerd zijn op de waarde die ze vertegenwoordigen voor de patiënt. Er moet meer werk worden gedaan om het vertrouwen onder de burgers te bevorderen met betrekking tot het delen van anoniem gemaakte gezondheidsgegevens om betere resultaten voor patiënten mogelijk te maken, het R&D in nieuwe geneesmiddelen te verhogen en de ondoelmatigheden in gezondheidssystemen te verminderen. Het ontgrendelen van digitale mogelijkheden is de manier om onnodige verspilling te verminderen en de resultaten en zorg voor patiënten te verbeteren 

Welke professionele kennis neemt u mee naar 2021?

Ten eerste, leiderschap is belangrijk en bestaat in alle vormen en maten. Of het nu gaat over een individuele bijdrage om een probleem voor een patiënt op te lossen, of een teamleider die duidelijkheid en kalmte moet bieden aan een team dat onzeker is over zijn vooruitgang, leiderschap is belangrijk. Ik heb geleerd dat kalm blijven, een duidelijke visie bewaren, obstakels tijdig verwijderen en collega's zowel professioneel als emotioneel ondersteunen, cruciaal zijn om vooruitgang te boeken in onzekere en zeer stressvolle tijden.

Ten tweede is communicatie van cruciaal belang. Binnen het bedrijf zelf is het heel belangrijk om te zorgen voor een tijdige doorstroming van informatie. Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een gemeenschap terwijl we allemaal op afstand werken. Externe communicatie is net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat belanghebbenden weten hoe we hen in een virtuele omgeving kunnen blijven ondersteunen.

Tot slot zijn mensen indrukwekkend, zorgzaam en veerkrachtig. Er zijn zoveel momenten geweest waarop we het hadden kunnen opgeven! Als werknemers, als samenleving, als industrie, maar toch begrepen we allemaal wat er van ons verwacht werd om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbaren veilig konden zijn en de zorg krijgen die ze nodig hadden. Ik laat 2020 achter mij met een nog groter gevoel van trots op de mensen.

Meer weten

Naar alle nieuws

R.E. Pharm Eline De Bruyne M-BE-00002320 created on 05/09/2023

De informatie op deze site is bedoeld voor een breed publiek en kan productdetails of andere informatie bevatten die niet van toepassing of geldig is in uw land. Wij maken u erop attent dat wij geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor het benaderen van deze informatie, die mogelijk niet in overeenstemming is met geldende juridische procedures, wet- en regelgeving, registraties of gebruiken in uw land.

Roche Pharma in AnderlechtRoche Diagnostics in DiegemLinkedInVoor patiëntenPatiëntenveiligheid en medische informatieGebruiksvoorwaardenPrivacyverklaring