Marie-José Borst wordt algemeen directeur van Roche België en Luxemburg

Roche heeft een nieuwe algemeen directeur voor België en Luxemburg: Marie-José Borst. Ze ziet het als haar persoonlijke missie om patiënten in België en Luxemburg de best mogelijke zorg te bieden, en de reputatie van Roche als marktleider en innovator te versterken.

Marie-José Borst wordt vanaf 2 mei 2022 algemeen directeur voor Roche België en Luxemburg (BeLux). Ze startte haar carrière bij Roche in 1995, in Nederland. Daarna volgden verschillende functies bij Roche in Zwitserland, Duitsland en de Verenigde Staten. In 2019 werd ze lifecycle leader van Roche’s Lung Cancer Driver Mutations portfolio in Zwitserland.

Borst heeft meer dan 25 jaar ervaring in gezondheidszorg en farmaceutica, en is klaar om deze ervaring in te zetten om patiënten in België en Luxemburg de best mogelijke zorg te bieden.

Pionier in onderzoek

Met ruime expertise in farmaceutica, diagnose en health insights data kan Roche als geen ander een centrale rol spelen in de transformatie van gezondheidszorg zoals we die kennen. Innovatie is een integraal onderdeel van Roche’s DNA. In 2020 werd door Roche 20 miljoen euro geïnvesteerd in R&D, het hoogste bedrag in België van alle farmaceutische bedrijven actief in het land, volgens het Betransparant register.*

“België staat over de landsgrenzen heen bekend als ‘pharma valley’ en ik kan trots zeggen dat Roche sterk bijdraagt aan innovatie in gezondheidszorg in België en Luxemburg. Patiënten krijgen zo snel mogelijk toegang tot de beste medicatie, wat levens kan redden. België is internationaal ver voorop op het vlak van gezondheidszorg en farmaceutische innovatie. Het is mijn ambitie om deze reputatie verder te versterken,” zegt Marie-José Borst, algemeen directeur van Roche Pharmaceuticals BeLux.

Gepersonaliseerde gezondheidszorg

Via investeringen in innovatie en data-inzichten wil Roche bijdragen aan de transformatie van het ecosysteem voor de gezondheidszorg. Bovenop haar missie om ziekten te behandelen, gelooft het bedrijf in het gebruik van slimme data om zorg op maat te bieden voor elke individuele patiënt. Een persoonlijke en datagedreven aanpak laat toe om ziekten in een vroeg stadium te detecteren en geeft zorgverleners de kans om de ziekte ten gronde aan te pakken en nauwkeuriger te behandelen. Zo worden latere onnodige behandelingen vermeden.

Volgens schattingen van de OECD2 is 20 procent van alle gezondheidszorg vandaag een verspilling van tijd en middelen. Via een meer gepersonaliseerde aanpak van gezondheidszorg kunnen we die verspilling verlagen en patiënten de kans een meer persoonlijke behandeling bieden.

“Een persoonlijke aanpak van gezondheidszorg leidt tot betere resultaten voor patiënten en lagere kosten voor de samenleving. Dit model van gepersonaliseerde gezondheidszorg is hoe we een duurzame toekomst willen creëren voor de komende decennia. Dit vraagt om een radicale mentaliteitswijziging in hoe we zorg verstrekken, maar de voordelen voor de samenleving zijn immens. Ik zie het als mijn persoonlijke missie als algemeen directeur om gepersonaliseerde gezondheidszorg mogelijk te maken,” vertelt Marie-José Borst.

Marie-José Borst werd geboren in Nederland. Ze spreekt Nederlands, Engels, Frans en Duits. Ze verhuist nu naar België om Brigitte Nolet op te volgen als algemeen directeur van Roche BeLux. Nolet keert terug naar naar thuisland Canada om daar het farmaceutische departement van Roche te leiden.

Over Roche

Roche is wereldwijd een pionier op het vlak van farmaceutica en diagnose, met een sterke nadruk op wetenschappelijke vooruitgang om zo het leven van mensen te verbeteren. Door de krachten van zowel farmaceutica als diagnose te bundelen onder één dak werd Roche een leider op het vlak van gepersonaliseerde gezondheidszorg. Deze strategie richt zich op de juiste behandeling voor elke patiënt, en dit op de best mogelijke manier. Met een waaier aan medicijnen in oncologie, immunologie, infectieziekten, oogheelkunde en ziekten van het centrale zenuwstelsel, is Roche ’s werelds grootste biotechspeler. Sinds haar oprichting in 1896 blijft Roche zoeken naar betere manieren om ziekten te voorkomen, te diagnosticeren en te behandelen om zo een duurzame bijdrage te leveren aan de samenleving. De Roche Group, met hoofdkwartier in Bazel, Zwitserland, is actief in meer dan 100 landen en stelde in 2020 wereldwijd meer dan 100.000 mensen tewerk. Voor meer informatie, zie www.roche.com.

Bron:

1. investeringen in wetenschappelijk onderzoek, via het betransparent.be transparantie register. Sector data voor 2021 momenteel niet beschikbaar.

2. https://www.oecd.org/health/tackling-wasteful-spending-on-health-9789264266414-en.htm

R.E. : Pharm E. De Bruyne - M-BE-00001367 - Created on 29/04/2022

De informatie op deze site is bedoeld voor een breed publiek en kan productdetails of andere informatie bevatten die niet van toepassing of geldig is in uw land. Wij maken u erop attent dat wij geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor het benaderen van deze informatie, die mogelijk niet in overeenstemming is met geldende juridische procedures, wet- en regelgeving, registraties of gebruiken in uw land.

Roche Pharma in AnderlechtRoche Diagnostics in DiegemLinkedInTwitterFacebookInstagramVoor patiëntenPatiëntenveiligheid en medische informatieGebruiksvoorwaardenPrivacyverklaring